معاینه چشم یکی از مراحل ضروری برای دریافت گواهینامه رانندگی است. این معاینه به منظور اطمینان از توانایی فرد در رانندگی ایمن و بدون خطر انجام میشود. استانداردهای این معاینه در کشورهای مختلف ممکن است اندکی متفاوت باشد، اما به طور کلی، هدف از آن ارزیابی موارد زیر است:
بهتر است بدانید:آموزشگاه رانندگی خوب
دریافت صلاحیت پزشکی یا آزمون سلامت از جمله شروط اجباری برای متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی است. اولین مسئله ای که در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد، سلامت و عملکرد صحیح چشم ها است زیرا این دستگاه حیاتی بدن ما نقش تعیین کننده ای در کیفیت رانندگی دارد و هرگونه اشکال یا نقصی ممکن است جان راننده، سرنشینان و افراد جامعه را به مخاطره بیندازد. در این مطلب به جزییات و شرایط این آزمون اشاره می کنیم؛ توجه داشته باشید معاینه چشم متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی فقط در مراکز مورد تایید ناجا انجام می شود.
دریافت صلاحیت پزشکی یا آزمون سلامت از جمله شروط اجباری برای متقاضیان اخذ گواهینامه رانندگی است. اولین مسئله ای که در این خصوص مورد توجه قرار می گیرد، سلامت و عملکرد صحیح چشم ها است زیرا این دستگاه حیاتی بدن ما نقش تعیین کننده ای در کیفیت رانندگی دارد و هرگونه اشکال یا نقصی ممکن است جان راننده، سرنشینان و افراد جامعه را به مخاطره بیندازد. در این مطلب به جزییات و شرایط این آزمون اشاره می کنیم؛ توجه داشته باشید معاینه چشم متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی فقط در مراکز مورد تایید ناجا انجام می شود.
بیشتر بدانید:آموزشگاه رانندگی در شرق تهران
ماده ۱: بینایی برای گواهینامههای رانندگی پایه الف (گروههای ۱و۲) و پایه ب (گروه ۱) و ویژه
حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح ۱۲/۱۰
حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه
برای افراد تک چشمی حداقل قدرت بینایی ۱۰/۹ و میدان بینایی ۱۰۰ درجه، ضمن رعایت شرایط ویژه در وسیله نقلیه
ماده ۲: بینایی برای گواهی نامههای رانندگی پایه الف (گروه ۳)، پایه ب (گروه ۲) و پایه پ (گروه ۱) و مجوزهای صادره در ماده (۳۳) آیین نامه
حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح ۱۴/۱۰
حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه
ماده ۳: بینایی برای گواهی نامه های رانندگی پایه پ (گروه ۲) و پایه ت (گروه ۱و۲)
حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح حداقل ۱۵/۱۰
حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه
ماده ۴: آن دسته از بیماری هایی که نیاز به دریافت نظریه و تایید چشم پزشک متخصص و معتمد دارد
افراد دارای میدان بینایی دو چشمی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه
افراد مبتلا به کوررنگی چشم
افراد مبتلا به کاتاراکت (آب مروارید)
افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه)
مبتلایان به بیماری شبکیه چشم
تبصره ۱: ملاک ارزیابی میدان بینایی تست Confrontation است.
تبصره ۲: در معاینه چشم و سنجش بینایی، رعایت موارد زیر به وسیله پزشک الزامی است:
الف – سنجش دید (قدرت بینایی) باید طبق استانداردهای بین المللی و با نمودارهای سنجش بینایی استاندارد انجام پذیرد.
ب – حداکثر میزان دید برای هر چشم۱۰/۱۰
پ – در صورتی که متقاضی در هر خط دید بیش از ۲ حرف را خطا نماید، آن خط در محدوده دید محاسبه نگردیده و خط درشت تر ملاک ارزیابی قرار می گیرد.
تبصره ۳: در صورتی که متقاضی، حداقل شرایط پزشکی مندرج در بندهای ۱و۲ را دارا نباشد منحصراً می تواند جهت دریافت گواهینامه رانندگی پایه ب «گروه ۱» اقدام کند.
بهتر است بدانید : بهترین آموزشگاه رانندگی در شرق تهران
دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد دارای معلولیت فرایندی است که بسته به نوع معلولیت، کشور و قوانین محلی آن متفاوت خواهد بود.
دریافت گواهینامه رانندگی برای افراد دارای معلولیت در ایران، فرآیندی پیچیده و زمانبر است که با چالشهای متعددی همراه است.
متقاضیان ابتدا باید در مراکز چشمپزشکی مورد تایید، سلامت بینایی خود را اثبات کنند.
سپس، با مراجعه به بیمارستانهای مشخصشده، صلاحیت پزشکی خود را برای رانندگی تأیید نمایند.
این مرحله که اغلب با انتظار طولانی در صف همراه است، به دلیل کمبود پزشک و حجم بالای مراجعین، برای افراد معلول بسیار طاقتفرسا است.
پس از طی این مراحل، متقاضیان باید به شهرک آزمایش مراجعه کرده و پس از معاینات تخصصی، به آموزشگاههای ویژه معلولین مراجعه کنند.
متأسفانه، نبود آموزشگاههای کافی در بسیاری از شهرها، یکی دیگر از مشکلات پیش روی این افراد است
یشتر بدانید: آموزشگاه رانندگی خوب
بیشتر بدانید:آموزش رانندگی خصوصی درب منزل شرق تهران
بازرسیهای دورهای: همانند سایر رانندگان، شما نیز باید به صورت دورهای برای تمدید گواهینامه و انجام معاینات پزشکی مراجعه کنید.
بیشتر بدانید:بهترین آموزشگاه رانندگی تهران
افراد دارای معلولیت برای اخذ گواهینامه رانندگی، با موانع و چالشهای متعددی روبرو هستند.
فرایند صدور گواهینامه برای این افراد، بسیار طولانیتر و پیچیدهتر از سایرین است.
برای مثال، یک فرد نابینا باید مراحل متعددی را برای اثبات توانایی خود در رانندگی طی کند و این در حالی است که امکانات و تسهیلات لازم برای آموزش و ارزیابی این افراد، به اندازه کافی فراهم نشده است.
علاوه بر این، نبود آموزشگاههای تخصصی در بسیاری از مناطق کشور، باعث شده تا افراد معلول مجبور شوند مسافتهای طولانی را برای آموزش رانندگی طی کنند.
این در حالی است که بسیاری از این افراد به دلیل شرایط جسمی خود، قادر به تحمل چنین سختیهایی نیستند.
برای انجام چنین آموزشهایی همه چیز بستگی به نوع معلولیت دارد. افراد اگر پای خود را از دست داده باشند باید از ماشینهایی استفاده کنند که دارای پدال گاز دستی است.
افراد کم شنوا یا ناشنوا نیز برای رانندگی باید با گذاشتن علائمی دیگر افراد را از این موضوع آگاه کنند و مربیان این افراد باید توانایی برقرار ارتباط را با افراد ناشنوا داشته باشند.
در تهران تنها دو موسسه برای آموزش رانندگی ویژهی معلولین و جانبازان وجود دارد و بسیاری از شهرستانها از داشتن یک آموزشگاه نیز محروم هستند.
بیشتر بدانید:آموزشگاه رانندگی خوب
تعویض گواهینامه معلولین نیز مانند اخذ آن پر است از طی مسافت طولانی، انتظار در صف طولانی، یک دقیقه معاینه، تایید و هزینه بر روی دست افراد و تکرار این چرخه. بنابراین برای تعویض گواهینامه باید مراحل زیر را طی کنید:
بیشتر بدانید: آموزش رانندگی خصوصی درب منزل شرق تهران
بهتر است بدانید:آموزشگاه رانندگی در شرق تهران
رانندگی بدون گواهینامه یکی از تخلفات جدی رانندگی است که عواقب حقوقی و قانونی قابل توجهی به همراه دارد. این تخلف نه تنها به راننده، بلکه به سایرین نیز آسیب میرساند و احتمال وقوع تصادفات را افزایش میدهد.
تفاوت با رانندگی بدون گواهینامه:
جریمه:
بهتر است بدانید: آموزشگاه رانندگی در پیروزی
جریمه همراه نداشتن گواهینامه در سال ۱۴۰۳ در مراکز استان ها۹۰۰،۰۰۰ هزار ریال جاده های بین شهری ، سایر شهرها و روستاها ۳۰۰،۰۰۰ ۳۰۰،۰۰۰
بیشتر بدانید: بهترین آموزشگاه رانندگی در شرق تهران
بیشتر بدانید: آموزشگاه رانندگی خوب
بیشتر بدانید: آموزشگاه رانندگی در شرق تهران
بهتر است بدانید: آموزشگاه رانندگی در پیروزی
بهتر است بدانید: آموزشگاه رانندگی خوب