zinan

جرثقیل سقفی

zinan

جرثقیل سقفی

قطعات یدکی جرثقیل

ابزاری که در گذشته دور به قصد حرکت دادن اجسام خیلی سنگین ساخته شد جرثقیل نام دارد که برای بار اول در کشور مصر باستان برای جابجایی سنگ های خیلی سنگین برای ساختن اهرام ثلاثه استفاده شد. این جرثقیل ها تشکیل شده بود از قرقره و طناب و قلاب که به شکل مرکب یا ساده با نیروی یدی انسان و یا با به کار گرفتن حیوانات، وسایل سنگین را جابجا می کردند. بعد از آن جرثقیل برای حفر چاه و کار در ساختمان سازی مورد استفاده بود.

یکی از عوامل خیلی مهم در نگهداری انواع جرثقیل صنعتی و جلوگیری از توقف کار جرثقیل، در دسترس بودن قطعات یدکی جرثقیل ها می باشد.
مهمترین تاثیر قطعات یدکی جرثقیل جلوگیری از توقف در خط تولید و عملیات جا به جایی و بلند کردن اجسام در کارخانجات می باشد. زیرا در برخی موارد توقف فرآیند کار جرثقیل تاثیر مستقیم بر روی فرآیند تولید محصول مشتریان دارد که این توقف می تواند خسارت های مالی و بعضی موارد جانی را به مشتریان تحمیل کند.
کاربران جرثقیل باید همواره آگاه باشند که برخی از قطعات جرثقیل مصرفی و برخی به دلایل مختلف مانند شرایط محیط کار و نحوه کارکرد اپراتورها معیوب می شوند و نیازمند تعویض به موقع می باشند.
توجه داشته باشید که همواره تعویض به موقع قطعات جرثقیل عاملی بسیار مهم در ایمنی و جلوگیری از خسارت های بیشتر می باشد.
در صورت بروز حادثه و خرابی جرثقیل اولین چیزی که به ذهن اپراتور دستگاه می رسد، تعمیر و یا تعویض قطعات جرثقیل می باشد. اکثر کسانی که در خط تولید کارخانه، مدام از جرثقیل خود استفاده می کنند معمولاً قطعات یدکی جرثقیل را در انبار خود نگهداری می کنند که در هنگام بروز مشکل سریعاً خرابی را رفع نمایند.

قطعات یدکی جرثقیل سقفی به گروه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. برخی از این قطعات مصرفی هستند و پس از گذشت مدت زمان معینی نیاز به تعویض دارند. همچنین، برخی از تجهیزات جرثقیل سقفی که به ندرت خراب می‌شوند، گاهی نیاز به تعویض دارند؛ به عنوان مثال، موتور و گیربکس‌ و..

در زیر، برخی از قطعات اساسی جرثقیل به شرح ذیل آمده است:

الکتروموتور

موتور و گیربکس تجهیزات ضروری در جرثقیل‌های سقفی می باشند. موتور و گیربکس وظیفه به حرکت درآوردن چرخ‌ها برای حرکت جرثقیل در طول و عرض سالن را بر عهده دارند. تعداد و قدرت گیربکس موتور در طراحی و ساخت جرثقیل با توجه به ظرفیت بار و دهانه مورد نیاز جرثقیل تعیین می‌شود.
موتور الکتریکی یا الکتروموتور یا دینام نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می‌کند. ایده کلی بر این استوار است که وقتی یک فلز هادی تحت جریان الکتریسیته، در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، نیرویی توسط میدان مغناطیسی بر آن هادی که حامل جریان برق است، وارد می‌شود. اکثر موتور‌های الکتریکی دوار هستند، اما موتور‌های خطی نیز وجود دارند.
در جرثقیل سقفی برخی از موتور های بالابرها بصورت روتور مخروطی می باشند که در این نوع موتورها ترمزهای آنها بصورت میکانیکی بوده و در زمان استارت موتور، روتور در داخل پوسته جای گرفته و لنت ترمز از انتهای روتور که به پوسته انتهایی موتور (در کاسه عقب موتور) اصطکاک ایجاد کرده بود را آزاد کرده و موتور شروع به گردش میکند. و در برخی از موتورهای جرثقیل روتورها بصورت استوانه ای بوده که در این نوع موتورها ترمزهای جرثقیل ها بصورت مگنت الکتریکی می باشند که در زمان استارت موتور همزمان با آن برق مگنت نیز فعال گردیده و درگیری لنت با صفحه مجاور را آزاد کرده و موتور شروع به گردش می نماید.

گیربکس

گیربکس در زبان فارسی به معنی جعبه دنده است. این تجهیز بعد از موتور یا در مسیر تجهیزات صنعتی قرار می‌گیرند و با مکانیسم داخل گیربکس می‌توان گشتاور مورد نیاز دستگاه را با کم و زیاد نمودن نسبت چرخ دنده‌ها به یکدیگر، بدست آورد. بنابراین گیربکس ماشینی است که اولاً برای انتقال نیروی مکانیکی از منبع مولد نیرو به مصرف‌کننده و در درجه دوم برای برآوردن گشتاور و سرعت چرخش مورد نیاز مصرف‌کننده استفاده می‌شود به این صورت که موتور همیشه با یک سرعت و گشتاور می‌چرخد و گیربکس وظیفه دارد بر اساس نیاز، نیروی خروجی و سرعت را تغییر دهد. پس جعبه دنده در واقع یک واسطه بین منبع انرژی و مصرف‌کننده انرژی است که انعطاف‌پذیری را بین منبع انرژی و مصرف‌کننده انرژی برقرار می‌کند.

درام

به طور کلی نقش درام دریافت نیرو از گیربکس و انتقال آن به سیم بکسل و قلاب جرثقیل سقفی جهت بلند کردن وجابجایی بار میباشد. درام ها به دو دسته ی درام های ساده و درام های چند لایه تقسیم بندی می شوند.

درام ساده

که کلا یک دور سیم بکسل بر روی آن ها پیچیده می شود .

درام چند لایه

در این درام ها لایه ی اول سیم بکسل به شکل یک مارپیچ همانند درام ساده پیچیده می شود و پس از آن که سیم بکسل به کناره ی انتهایی درام رسید ، لایه دوم در جهت مخالف لایه اول و با قرار گرفتن در گودی های ایجاد شده بین دورهای لایه اول ، پیچیده می شود .
حال برای این که سیم بکسل نیروی درام را به طور صحیح انتقال دهد باید به موارد زیر توجه نمود :
انتهای سیم بکسل را باید به گونه ای به درام متصل کرد تا تحمل نیروی وارده را داشته باشد .
هنگام پیچیدن سیم بکسل بر روی درام باید سیم بکسل را تحت فشار و کشش قرار داد تا از پرش سیم بکسل از یک شیار به شیار دیگر جلوگیری کرد .
باید به عرض شیارهای درام نسبت به قطر سیم بکسل نیز توجه نمود تا از خارج شدن سیم بکسل از شیار جلوگیری شود.

قلاب

قلاب جرثقیل وسیله ای رایج برای گرفتن و بلند کردن بار است که توسط بالابر یا جرثقیل استفاده می شود. قلاب های جرثقیل  معمولاً به قفل ایمنی مجهز هستند که از زنجیر یا سیم بکسل درمحل مناسب قلاب جرثقیل قرارمی گیرند. و از ایمنی قلاب جرثقیل اطمینان حاصل می شود. قلاب بالابر سقفی با یک یا چند قرقره داخلی، می تواند نیروی بالابری را تقویت کند، قلاب جرثقیل پارامتری مهم به نام NR دارد که در جداول استانداردی با نام HOOK NR از آن یاد می شود NR در قلاب جرثقیل سقفی به صورت RSN درج شده است.
در جرثقیل های سقفی و دروازه ای یکی از اجزاء مهم، قلاب می باشد که با طراحی های مختلف ساخته می شوند.
سیم بکسل از یک سوی قرقره قلاب وارد و از سوی دیگر قرقره قلاب خارج شده و بر روی بدنه بالابر بوسیله گوه که بروی آن طراحی و نصب شده است متصل می شود. دربرخی از قلاب ها که نسبت به تناژها با یکدیگر متفاوت هستند به طور مثال ( ۴ به ۱ یا ۶ به ۱ یا ۲ به ۸ )که از آنها برای جرثقیل های سنگین استفاده می شود جدا از این که بر تعداد قرقره های روی قلاب اضافه می گردد بر روی بدنه جرثقیل ها نیز قرقره هایی جهت رفت و برگشت سیم بکسل قرار میگیرد که با این عمل یعنی اضافه کردن سیم بکسل از یک لایه به چند لایه می توان توان بار برداری جرثقیل ها را بهبود بخشید.

مجموعه ترولی

ترولی جرثقیل تشکیل شده از چهارچرخ و متعلقات نگهدارنده آن می باشد که حرکت جرثقیل را در جهت چپ و راست انجام می دهد.
این دستگاه می تواند به صورت دستی، زنجیری و یا برقی و همچنین تک سرعته و دوسرعته طراحی شود.
برای جرثقیل های سقفی آویز هم از این انواع ترولی استفاده می شود.
ظرفیت ترولی به تناسب ظرفیت بالابر و یا باری که بر روی آن قرار می گیرد طراحی می شود.

تابلو برق

تابلو برق مثل قلب و جریان برق رسانی مثل رگ برای جرثقیل حیاتی و مهم هستند. پس تابلو برق جرثقیل سقفی می تواند پر اهمیت ترین قسمت جرثقیل نامگذاری شود، البته تابلو برق شامل مجموعه ای از قطعات برقی جرثقیل و تجهیزات ضد انفجار جرثقیل می‌باشد که سیستم الکتریکی جرثقیل را داخل یک محفظه از جنس فلز مثل یک جعبه نگهداری میکند و برق را به کلیه نقاط الکتریکی هدایت می کند. تابلو برق جرثقیل معمولا توسط یک برقکار با تجربه و حرفه ای ساخته می شود زیرا خیلی حساس و پیچیده است و تنها توسط افراد حرفه ای در عرصه ی الکترونیک صنعتی قابل تولید است. معمولا جرثقیل ها حاوی تابلو برق سه فاز صنعتی می‌باشند.
تابلو برق جرثقیل بر اساس نوع عملکرد در فضا های گوناگون نصب و مورد بهره برداری قرار داده می شوند. یکی از موارد اصلی کاربرد تابلو برق در هدایت و کنترل کابل های برق جرثقیل است. تابلو برق ها وظیفه کنترل و حفاظت موتور های AC را انجام می‌دهند.
این تابلوها اغلب شامل درایوها، مدارهای فرمان کنتاکتوری و مدارهای اندازه گیری موتورمی‌باشند. این قطعات وابسته به نوع عملکرد تابلو برق جرثقیل می تواند بسیار متفاوت باشند. استفاده از تابلوهای برق در مکان های صنعتی و سوله ها به دلیل ایمنی بالا می تواند از بروز حوادث متفاوت نیز جلوگیری کند. تابلوهای برق را می توان با PLC برای حالت کار اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک مجهز کرد.
در هر جرثقیل به طور معمول دو تابلو برق وجود دارد که یکی مربوط به بالابر و دیگری مربوط به پل می باشد که برای هدایت و راه اندازی جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرند. جهت فرمان دادن به تابلو برق و هدایت جرثقیل از کلید فرمان که به صورت آویز از جرثقیل می باشد می توان استفاده نمود. همچنین می توان از ریموت کنترل یا کنترل رادیویی که به صورت بی سیم می باشد نیز استفاده نمود.

کوپلینگ

کوپلینگ ابزاری است که شفت خروجی موتور را به شفت ورودی گیربکس اتصال می دهد و کارش منتقل کردن نیرو از موتور به گیربکس است. در جرثقیل ها و یا هر جای دیگری که لازم است نیرو منتقل شود یا قسمت های مکانیکی مثل موتورگیربکس اتصالی بینشان بوجود آید از کوپلینگ استفاده می شود.کوپلینگ ها مدل های متفاوت دارندکه با نظر به مدل بالابرو برندهای متفاوت نوع و صورت آن تغییر می کند. از دیگر کار کوپلینگ جلوگیری از ضربه زدن به زمان چرخش موتور به شفت گیربکس در جرثقیل است.

سیم بکسل

طناب فولادی یا سیم بُکسِل (Wire Rope) نوعی طناب است که از الیاف فولاد ساخته می‌شود و مجموعه‌ای از سیم، لایه سیم و مغزی است. الیاف فولادی به صورت مارپیچ به هم تابیده شده و یک طناب را تشکیل می‌دهند، تعدادی طناب نیز به‌طور مارپیچ به همراه یکدیگر به دور یک مغزی تابیده شده و تشکیل طناب قطورتری را می‌دهند که اصطلاحا در فارسی بازار و صنعت کشور ما به آن سیم بکسل می گویند. سیم بکسل وظیفه مهار، کنترل و نگهداری بار را بر عهده دارد.

کنتاکتور

کنتاکتور مناسب انواع تابلو برق برای بالابر و جرثقیل برای کنترل بارهای مختلف الکتریکی من جمله الکترو موتورها، بانک های خازنی ، مدارات روشنایی، گرم کن های الکتریکی و سایر تجهیزات الکتریکی. کنتاکتور از سه بخش اصلی تیغه، بویین، محفظه frame، عایقی و (رله حرارتی که جز اجزای اصلی خود کنتاکتور محسوب نمی شود) تشکیل شده است. کنترل بار حفاظت کننده در برابر اختلالات جریان برق صنعتی است.

ترمز جرثقیل

این قطعه یک قسمت مکانیکی الکتریکی است که قسمت های متحرک دستگاه را قطع کرده و یا بین میبرد. این قطعه را ترمز مینامند. موارد تشکیل این قطعه: قاب، ترمز، دستگاه کنترل کننده. بعضی ترمزها به صورت اتوماتیک تنظیم و مجهز می شوند.
ترمزهای استفاده شده جرثقیل ها (طولی/عرضی/قلاب) بایستی برای توقف در محل مورد نظر دارای ترمز باشند. ترمزها به دو صورت الکتریکی و مکانیکی هستند. در ترمزهای الکتریکی لنت به وسیله سیم پیچ مگنتی از صفحه جدا شده و حرکت را می سازد و در زمان بی برقی به وسیله فترهایی بر روی صفحه چسبیده و ترمز میگیرد. در ترمزهای مکانیکی (مخروطی) لنت در داخل کاسه مخروطی شکل چسبیده و با شروع حرکت موتور با نیروی گریز از مرکز و لنت از کاسه جدا شده و حرکت را میسر میسازد.
ترمز جرثقیل ایمنی کار را تامین می کند. در بالابرها ترمز میتواند کالا و بارهایی که در حال انتقال هست را در هر ارتفاع و حجمی متوقف کند و یا کنترل کند. ترمزها میتوانند سرعت را کم کنند یا به طور کلی سرعت را صفر کرده و حرکت متوقف شود. این قطعه برای این کار به انرژی های جنبشی و پتانسیلی نیاز دارد که در طول مراحل کار این انرژی ها رو دریافت می کند و به صورت حرارتی از آن استفاده می کند.

لنت ترمز جرثقیل

لنت ترمز بخش کوچک ولی تاثیر گذار در سیستم جرثقیل است. کیفیت لنت ترمز جرثقیل به لحاظ امنیت در محیط کارگاه بسیار با اهمیت می باشد. از این رو باید در تعویض قطعات یدکی جرثقیل سقفی مخصوصاً لنت ترمز توجه ای ویژه داشت. استفاده از قطعات یدکی اصلی جرثقیل بهترین گزینه برای تعمیرات می باشد.

کمربند

یکی از اجزا مهم و پرکار جرثقیل ها، کمربند یا Rope Guide می باشد که در هنگام حرکت بالابری و پایین آوردن قطعه به طور منظم بر روی درام حرکت می کند.کمربند جرثقیل باعث می گردد سیم بکسل ها به طور منظم و مستقیم بر روی شیارهای درام و در محل خود قرار می گیرد.
باربرداری نامناسب و یا ضربات شدید دینامیکی باعث شکسته شدن کمربند راهنما می شود. که باعث آسیب به بدنه بالابر نیز می گردد.
شکسته شدن کمربندها، عملا حرکت بالابری و در نتیجه کارکرد جرثقیل ها را مختل می کند. لذا عملیات تعویض این کمربند ها می بایست در اسرع وقت انجام گردد.
باتوجه به کاربرد زیاد کمربند جرثقیل و تاثیر آن در حفظ و نگه داری سیم بکسل جرثقیل می بایست؛ همواره از سلامت کمربند جرثقیل مطمئن شده و آن را بررسی نمود. در بیشتر مواقع عملکرد لیمیت سوئیچ بالا و پایین جرثقیل به وسیله کمربند تنظیم می گردد که مانع از برخورد بار به زمین و همچنین بالابر می شود.

راهنما زنجیر جرثقیل

یکی از قطعات مهم و پرکاربرد، راهنمای زنجیر جرثقیل است که عملکردی مانند کمربند را دارد با این تفاوت که راهنمای زنجیر بالابر روی دونه های زنجیر جرثقیل متمرکز می شود و حرکت زنجیر را هدایت می کند و در هنگام بالا یا پایین آوردن زنجیر به صورت منظم زنجیر هایی که از قلاب جرثقیل عبور می کنند بر روی آن قرار می گیرند . باربرداری با زاویه نامناسب و یا ضربات شدید دینامیکی باعث شکسته شدن دونه گیر جرثقیل می شود. این مورد باعث آسیب به بدنه بالابر هم می شود . شکسته شدن راهنما زنجیر ، عملا حرکت بالابری و در نتیجه کارکرد جرثقیل ها را مختل می کند . بنابراین عملیات تعویض راهنمای زنجیر جرثقیل در صورت خرابی می بایست در اسرع وقت انجام شود .

شفت‌ اصلی

شفت اصلی در جرثقیل‌ها به عنوان مرکزی‌ترین قطعه حرکتی محسوب می‌شود که وظیفه انتقال قدرت و حرکت از موتور به سایر اجزای جرثقیل را دارد. این شفت با داشتن دندانه‌ها و مته‌های مناسب، تأمین کننده انتقال قدرت به مکانیسم‌های دیگر جرثقیل می‌باشد.

ویل بلاک

ویل بلاک (Wheel Block) یکی از اجزای سیستم‌های جرثقیل است که برای جابجایی بارها در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه شامل یک چرخ و یک بلوک که بر روی آن قرار دارد و این بلوک به بار مورد نظر متصل می‌شود.
ویل بلاک‌ها معمولاً بر روی ریل‌هایی حرکت می‌کنند و به وسیله ی مکانیزم‌های مختلفی مانند موتورها، توانبخش‌ها و دیگر تجهیزات مکانیکی حرکت می‌یابند. این ابزارها به ترازوها یا قسمت‌هایی از دستگاه‌های جرثقیل متصل می‌شوند و کمک می‌کنند تا بار به سادگی و با دقت از یک مکان به مکان دیگر منتقل شود.
در ساخت جرثقیل های زینان از بهترین و با کیفیت ترین قطعات استفاده شده است و همین امر موجب رضایت مشتریان گرامی طی سالها فعالیت و تولید این شرکت شده است.


قلاب جرثقیل


قلاب و اجزای متصل آن در جرثقیل های سقفی وصنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار است . از این قطعه که به آن در زبان انگلیسی HOOK ( هوک ) نیز می گویند به عنوان وسیله ای برای حمل و بلندکردن بار در تمامی حرکت های جرثقیل استفاده می شود. هوک و یا قلاب جرثقیل در واقع بخش متصل کننده بار به جرثقیل بوده و از اهمیت بسیاری در سیستم بالابری جرثقیل برخوردار است. زیرا کوچکترین نقصی در این قسمت می تواند سبب بروز حوادث خطرناکی حین کار با جرثقیل مخصوصاً در تناژ و ارتفاعات بالا شود. هوک جرثقیل خود از چندین بخش قرقره یا فولی، هوک یا قلاب، پیچ و مهره، شیطانک، کف گرد، تراورس تشکیل شده است. تمامی قطعات هوک جرثقیل از آلیاژهای تقویت شده و فولاد مستحکم در تناژ های مختلف طراحی و تولید می شوند. قطعات هوک جرثقیل می بایست حتماً متناسب با ظرفیت تناژ جرثقیل انتخاب شوند. قلاب ها دارای شیطانک می باشند. شیطانک نقش ضامن هوک را ایفا می کند. در صورت عدم استفاده از شیطانک قلاب جرثقیل سقفی، امکان خارج شدن بار از داخل قلاب وجود دارد. بنابراین توصیه می شود حتما از این وسیله برای حفظ ایمنی استفاده شود.

قلاب جرثقیل در استاندارد 15401

هوک جرثقیل سقفی  دارای استاندارد های ISO/FEM می باشد که این استاندارد از 5 کلاس کاری تشکیل شده است و از سنگین ترین به سبک ترین وزن در 5 گروه M /P /S /T /V خلاصه می شوند. قلاب جرثقیل سقفی پارامتری مهم به نام NR دارد که در جداول استانداردی با نام  HOOK NR از آن یاد می شود NR در قلاب جرثقیل سقفی به صورت RSN درج شده است. از طریق این پارامتر ما می توانیم میزان ظرفیت حمل بار قلاب را بسنجیم . به عنوان مثال قلاب NR2.5 در کلاس کاری V و در گروه کاری 1BM دارای 12.5  تن و در گروه کاری 4M دارای 5 تن ظرفیت می باشد.

عوامل انتخاب قلاب مناسب

1-    گروه کاری و RSN هوک برای تعیین قلاب بسیار حائز اهمیت می باشد.

2-    ریوینگ قلاب : که به آن فال نیز می گویند وبدین معناست که وقتی می گوییم قلاب دو فال است یعنی قلاب دو به یک است. فال قلاب می تواند 1 ، 2 ، 4 ، 6 و 8 باشد.

3-    جنس قلاب: آلیاژهای فولادی

4-    قطر قرقره و سیم بکسل : قطرهای متداول سیم بکسل مغز فولادی معمولی از قطر 8 تا 18 میلی متر و قطر های قرقره از 200 تا 440 میلی متر بسته به نوع قلاب  در بازار موجود می باشد.

انواع هوک جرثقیل

نوع هوک جرثقیل بسته به جرثقیل، عملکرد و کاربری آن فرق می کند. برای مثال هوک جرثقیل سیم بکسلی با هوک جرثقیل زنجیری متفاوت است. همینطور قلاب جرثقیل های سقفی و کارگاهی با هوک جرثقیل های سیار و تاورکرین ها تفاوت دارد و در نهایت بسته به کاربری مورد نیاز قلاب و هوک جرثقیل به انواع ضامن دار، چشمی، گردان، آهنگری، لنگری، درام، پین خور و تقسیم می شوند.

روش ساخت قلاب جرثقیل

هوک جرثقیل با روش فورجینگ ساخته می شود که مراحل ساخت آن به صورت زیر می باشد.

از میلگرد خمیده شده و با فرم اولیه قلاب چکش کار می شود و بعد از آن با قالب فولادی مستحکم ضربه می خورد و شکل دقیق قلاب ایجاد می شود. پس از آن توسط قالب دیگری دور بری (تریم) می شود و قلاب آماده ماشین کاری می باشد.

جا انداختن قلاب جرثقیل

جا انداختن قلاب جرثقیل خود نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارد. بد جا انداختن قلاب تابه‌حال باعث بروز اتفاقات بسیاری برای جرثقیل‌ها و جرثقیل کاران شده است. اگر قلاب به‌درستی جانخورد، بار هنگام بالا و پایین رفتن کج می‌شود. این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. حتی ممکن است در صورت بد جا خوردن قلاب سیم‌بکسل از ریل خارج شود. مشکلاتی دیگر نظیر شکستن کمربند از خطراتی هست که از بد جا خوردن قلاب اتفاق می‌افتد.

در قلاب حد بالا و پایین بایستی به‌درستی کار کنند. در غیر این صورت سیم‌بکسل از قلاب خارج می‌شود و این امر بسیار خطرناک خواهد بود. اگر حد بالا کار نکند وینچ و قلاب به‌احتمال بسیار زیاد دچار صدماتی می‌شوند و خسارت‌های میلیونی به بار می‌آید.

 

 برای خرید درام جرثقیل به سایت زینان مراجعه کنید.

 

 

 

 

 

بالابر

بالابرها دستگاه‌هایی هستند که برای جابجایی افراد یا بار در ارتفاعات بالا استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از بالابرها وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند.

انواع بالابر بر اساس مکانیسم بالابری

بالابرها بر اساس مکانیسم بالابری به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • بالابرهای آکاردئونی (قیچی): این نوع بالابرها از یک سری جک‌های هیدرولیکی برای بالا بردن یک سکو استفاده می‌کنند. بالابرهای آکاردئونی برای کاربردهای مختلفی مانند ساخت و ساز، تعمیرات، و خدمات عمومی استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای تلسکوپی: این نوع بالابرها از یک بازوی تلسکوپی برای بالا بردن یک سکو استفاده می‌کنند. بالابرهای تلسکوپی برای کاربردهایی مانند دسترسی به ارتفاعات بالا، تعمیرات، و خدمات عمومی استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای مفصلی: این نوع بالابرها از یک بازوی مفصلی برای بالا بردن یک سکو استفاده می‌کنند. بالابرهای مفصلی برای کاربردهایی مانند دسترسی به مناطق باریک و دشوار، تعمیرات، و خدمات عمومی استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای بوم: این نوع بالابرها از یک بوم بلند برای بالا بردن یک سکو استفاده می‌کنند. بالابرهای بوم برای کاربردهایی مانند دسترسی به ارتفاعات بسیار بالا، تعمیرات، و خدمات عمومی استفاده می‌شوند.

انواع بالابر بر اساس نوع حرکت

بالابرها بر اساس نوع حرکت به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • بالابرهای ثابت: این نوع بالابرها در یک مکان ثابت قرار می‌گیرند و برای کاربردهایی مانند دسترسی به ارتفاعات بالا در یک ساختمان یا کارخانه استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای متحرک: این نوع بالابرها می‌توانند در یک مکان جابجا شوند و برای کاربردهایی مانند دسترسی به ارتفاعات بالا در مناطق مختلف استفاده می‌شوند.

انواع بالابر بر اساس نوع کاربرد

بالابرها بر اساس نوع کاربرد به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • بالابرهای نفری: این نوع بالابرها برای حمل افراد در ارتفاعات بالا استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای باربری: این نوع بالابرها برای حمل بار در ارتفاعات بالا استفاده می‌شوند.
  • بالابرهای آتش‌نشانی: این نوع بالابرها برای دسترسی به ارتفاعات بالا در هنگام آتش‌سوزی استفاده می‌شوند.

برخی از کاربردهای بالابر

بالابرها برای طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شوند، از جمله:

  • ساخت و ساز: بالابرها برای دسترسی به ارتفاعات بالا در هنگام ساخت و ساز استفاده می‌شوند.
  • تعمیرات: بالابرها برای دسترسی به مناطقی که دسترسی به آنها دشوار است، مانند سقف‌ها و دیوارهای خارجی، استفاده می‌شوند.
  • خدمات عمومی: بالابرها برای دسترسی به مناطقی که نیاز به نگهداری یا تعمیر دارند، مانند تیرهای برق و خطوط لوله، استفاده می‌شوند.
  • باغبانی: بالابرها برای دسترسی به درختان و سایر گیاهان بلند استفاده می‌شوند.
  • تولید: بالابرها برای دسترسی به تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شوند.

ایمنی در استفاده از بالابر

استفاده از بالابر می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین مهم است که از دستورالعمل‌های ایمنی سازنده پیروی کنید. برخی از نکات ایمنی مهم عبارتند از:

  • قبل از استفاده از بالابر، دستورالعمل‌های ایمنی را به دقت بخوانید و درک کنید.
  • فقط از بالابرهایی استفاده کنید که به طور منظم سرویس و نگهداری می‌شوند.
  • قبل از استفاده از بالابر، مطمئن شوید که زمین محکم و مسطح است.
  • فقط افراد آموزش دیده و واجد شرایط مجاز به استفاده از بالابر هستند.
  • هنگام استفاده از بالابر، همیشه از تجهیزات ایمنی مانند کمربند ایمنی استفاده کنید.

با رعایت نکات ایمنی می‌توانید خطرات استفاده از بالابر را کاهش دهید.

جرثقیل بازوئی

جرثقیل بازویی

جرثقیل های بازویی یکی از پرکاربردترین جرثقیل های صنعتی محسوب می شوند که برای تحمل طیف وسیعی از بارها در مناطق کاری کوچک طراحی  و ساخته می‌شود. این جرثقیل‌ها دارای طراحی ساده و جمع و جوری هستند که برای خط تولید و خدمات انبارداری کاملاً مناسب است؛ زیرا می تواند بهره‌وری کارگران را افزایش داده و ایمنی محل کار را بهبود بخشد.

با این وجود ساخت و نصب جرثقیل‌بازویی دارای پیچیدگی‌های متفاوتی است، همه جرثقیل های بازویی مناسب برای محیط کوچک و متوسط نیستند  و جرثقیلی که برای سوله و کارگاهی مناسب است‌، احتمالا برای سالن شما مناسب نباشد.

انواع جرثقیل های بازوئی

جرثقیل بازویی در سه نوع ستونی و دیواری و بازویی دیواری متحرک می باشند که قابلیت چرخش بازو معمولاً بصورت 180 درجه،270 درجه و 360 درجه می باشد. در نوع ستونی آن که بر روی یک ستون و فنداسیون مستقل نصب می شود توانایی جا به جایی بار حول محور ستون با زاویه 360 درجه فراهم شده است. در نوع دیواری که بر روی یکی از ستون های سالن مستقر شده و معمولاً با قابلیت گردش زاویه 180 درجه نصب و اجرا می گردد. این جرثقیل ها معمولاً جهت فضاهای محدود که امکان استفاده از جرثقیل سقفی و یا مونوریل وجود ندارد استفاده می گردند و جهت جا به جایی های ایستگاهی و عمدتاً در صنایع سبک و کم کار نظیر کارگاه های قطعه سازی و تعمیرگاهی به صورت تمام دستی و برقی در ظرفیت 125 کیلوگرم الی 7 تن با طول بازوی 2 الی 8 متر استفاده می گردند.

حالت های جرثقیل بازویی

  • جرثقیل بازویی جایی که ستون وجود دارد.
  • جرثقیل ستونی بازویی محلی که ستون وجود ندارد.
  • جرثقیل بازویی دیواری که حرکت طولی در آن مد نظر است.

انواع جرثقیل بازویی ستونی

متفاوت بودن جرثقیل‌های ستونی با یک‌دیگر مربوط به نوع حرکت بالابر آن‌ها به‌صورت دستی یا برقی بوده که در کنترل بالابر به‌طور برقی از ریموت ( متصل یا بی‌سیم) استفاده می‌شود . از دیگر عوامل ایجاد تنوع در جرثقیل‌های ستونی بازویی می‌توان به موارد خاصی که تیر یا پل به‌صورت کمرشکن طراحی می‌شود و همینطور مواقعی که بر اساس میزان چرخش جرثقیل، ستون را با مقطع دایره‌ای و یا مقطع H می‌سازند، اشاره کرد. بر این اساس جرثقیل های بازوئی ستونی به سه دسته بازوئی دو مفصله، بازوئی 360 درجه، بازوئی 270 درجه تقسیم بندی می شوند.

جرثقیل بازوئی ستونی دومفصله

 کرین های بازوئی مفصل دار می­ توانند بارها و محموله ­هایی را که بوسیله کرین­ های تک بازوئی نمی ­توان جابجا نمود، با توجه به میدان تحت پوشش خود موقعیت­ دهی نموده و جابجا کنند.

 کرین های بازوئی مفصل­ دار رفت و برگشت سریع، افزایش بهره وری، کاهش صدمات و بهبود ایمنی را فراهم می آورند، افزایش بهره ­وری ناشی از چرخش آسان بازوهای متحرک، موقعیت­ دهی دقیق و سریع بار یا محموله می باشد. از آنجاییکه فقط یک نیروی کمی لازم است تا بازوهای متحرک شروع به حرکت کرده یا متوقف شوند، بنابراین صدمات کاهش یافته و ایمنی بهبود می یابد.

جرثقیل بازوئی ستونی °360

در محیط های باز و مناطقی که دیوار یا ستون ندارند و نیاز به یک چرخش با زاویه 360 درجه می باشد یا در مکان هایی که نیاز است باربری بر روی یک سطح به شکل دایره انجام گیرد این نوع جرثقیل نصب می شود. این نوع جرثقیل را یک بوم و محور گردان تشکیل می دهند که یک کالسکه و سیستم بالابری روی آن سوار شده است.

جرثقیل بازوئی ستونی °270

معمولاً جرثقیل بازویی ستونی °270 در ظرفیتهای پایینتر از 5 تن ساخته می شوند و دارای طول بازوی 6 متر می باشند و همچنین بالابر این جرثقیل ها معمولاً زنجیری می باشد که وزن و حجم کمتری نسبت به بالابرهای بکسلی دارند. حرکت چرخشی بازو معمولاً بصورت دستی می باشد که در صورت نیاز استفاده از سیستم محرک الکترومکانیکی نیز ممکن است.

این جرثقیل ها معمولا در قسمت مونتاژکاری صنایع کاربرد زیادی دارند که با توجه به قیمت پایینتر این نوع جرثقیل نسبت به جرثقیلهای سقفی، مقرون بصرفه تر است. در صنایعی که میزان استفاده از جرثقیل بالاست معمولاً از چندین جرثقیل بازویی در کنار جرثقیلهای سقفی استفاده می شود. در کاربردهای کمتر مانند تعمیرگاهها و محل تخلیه و بارگیری کوچک نیز جرثقیل‌های بازویی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

دستیابی به ارتفاع مناسب قلاب، سهولت حمل مکرر و حرکت روان بارهای سبک و استحکام و ایمنی سازه از مزیت های جرثقیل بازویی ستونی  °270 می باشد.

مزایای جرثقیل های بازوئی ستونی

·        دارای روکش با کیفیت بالا

·        امکان استفاده در فضاهای باز

·        طراحی جمع و جور ، کاملا مناسب برای اتاق های کوچک

·        امکان چرخش راحت و نرم با استفاده از چرخ دنده برقی

·        ارتفاع ستون و طول بازو را می توان با توجه به شرایط تنظیم کرد.

·        طیف گسترده ای از گزینه های چفت و بست برای نصب راحت را فراهم می کند.

·        بیشترین ظرفیتی که این نوع سازه ها می توانند حمل کنند ،بارهایی با حداکثر تناژ تا ۱۰ تن است. اما برخی استثنائات و موارد خاص وجود دارد که این جرثقیل ها می توانند تا تناژ ۱۵ تن نیز حمل کنند .

·        با توجه به نصب، جرثقیل های ستونی بازویی می‌توانند ۱۸۰ الی ۳۶۰ درجه چرخش داشته باشند.

·        به دو صورت می توان بازوی این جرثقیل ها را چرخاند که این دو حالت شامل دستی و استفاده از موتور گرداننده می باشد.

·        قابلیت های این نوع سازه ها باعث شده است که بسیار انعطاف پذیر باشند به طوری که بتوان از آنها تقریباً در همه جا استفاده نمود.

·        این نوع جرثقیل ها نسبت به جرثقیل های سقفی و دروازه ای که در عملکرد با جرثقیل های ستونی بازویی مشابه هستند ، قیمت کمتری دارند.
 یکی دیگر از قابلیت های جرثقیل های ستونی بازویی قابلیت نصب و استفاده آسان این نوع سازه ها و هزینه تعمیر کم آن ها می باشد.
 
این نوع سازه ها می توانند در شش جهت حرکت کنند و معمولاً در مکان هایی که لازم است بار برداری از روی یک سطح دایره مانند انجام گیرد، استفاده می شوند.
 استفاده از جرثقیل های ستونی بازویی در گوشه‌ فضاهایی مانند خانه نیز امکان پذیر است و برای این کار باید از نوع مفصل دار آن استفاده شود.

جرثقیل بازویی دیواری

جرثقیل دیواری از خانواده جرثقیل‌های بازویی (jib crane) است که از ارزان ترین و کاربردی ترین نوع جرثقیل محسوب میشود. جرثقیل بازویی دیواری بر روی دیوار نصب و بصورت عرضی‌‌ و عمودی، بالا و پایین حرکت می کند.

 این جرثقیل بیشتر در داخل سوله ها، کارگاه ها و کارخانجات برای جابجایی بارهای کوچک و متوسط استفاده می شود.
همچنین اگر شما نیاز به جرثقیلی دارید که تنها اجسام را بالا و پایین بیاورد، این نوع جرثقیل بهترین انتخاب است.
مهمترین مزیت جرثقیل دیواری سادگی و اشغال فضای کم می باشد.
به طور کلی حداکثر تناژ قابل حمل جرثقیل بازویی دیواری بر اساس دو فاکتور پایه متصل به دیوار و طول بازو مشخص می شود. معمولاً این جرثقیل ها با طول پایه بازویی دیواری 4 و طول بازو 6 متر طراحی می شوند. بر این اساس می توان گفت که حداقل تناژ قابل حمل توسط جرثقیل بازویی دیواری حدود 0.25 تن خواهد بود. با افزایش طول پایه بازویی دیواری و بازو علاوه بر اینکه امکان حمل بار با تناژ بالاتر فراهم می شود، عملاً کاربر فضای بیشتری برای انتقال بار در اختیار خواهد داشت. فاکتور دیگری که در کاربری جرثقیل بازویی دیواری تاثیر مستقیم دارد مسئله توانایی چرخش بازوی جرثقیل است. در واقع به واسطه متصل بودن پایه این جرثقیل به دیوار یا ستون، بازو امکان حرکت پیدا می کند و شما می توانید آن را در زوایای مختلف حرکت دهید. معمولاً جرثقیل بازویی دیواری به نوعی طراحی می شود که امکان چرخش بازو بین 45 تا 180 درجه را فراهم کند.

ویژگی های جرثقیل بازویی دیواری

  • در صنایع سبک مورد استفاده قرار می گیرد.
  • می توان بالابر زنجیری و سیم بکسلی را در آن نصب کرد.
  • طول بازو تا 6 متر را پشتیبانی می کند.
  • زاویه گردش تا 180 درجه را دارد.

 

  • در گروه های کاری متفاوت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • به جای حرکت دورانی می تواند در طول سالن حرکت کند.
  • قابل نصب بر روی دیوار یا ستون
  • طراحی زیر سازه برای مناطق با سقف کم بسیار مناسب است.

بیشترین مورد استفاده از جرثقیل های بازویی دیواری در بارگیری قایق ها و بر روی ساختمان هایی که نصب دیگر جرثقیل ها بر روی آنها ممکن نمی باشد، است.

جرثقیل بازویی دیواری متحرک

جرثقیل بازویی دیواری متحرک از جمله جرثقیل‌های بازوئی پر کاربرد می‌باشند که نیازی به حرکت زاویه‌ای یا به اصطلاح چرخش حول محور خود را ندارند و در نتیجه می‌توان در محدوده‌های بسیار گسترده از آن‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان با استفاده از این جرثقیل‌ها چندین سیستم جابه جایی را با یکدیگر ادغام کرد و در نتیجه بسیاری از هزینه‌های مصرفی پروژه را کاهش داد.
از جرثقیل‌های متحرک می‌توان در فضای باز و انواع سطوح‌های شیبدار استفاده کرد. همچنین در ساختمان‌هایی که فاقد هر گونه تجهیزات جا به جایی می‌باشند نیز می‌توان از این نوع جرثقیل به راحتی استفاده کرد. جرثقیل‌های بازوئی متحرک معمولاً ظرفیت حداقل 500 کیلوگرم و حداکثر 5 تن را دارند.

ویژگی های جرثقیل بازویی دیواری متحرک

  • استفاده در صنایع سبک ولی پر کار
  • می توان بالابر زنجیری و سیم بکسلی را در آن نصب کرد.
  • ظرفیت بارگیری تا 5 تن
  • در ارتفاع های مختلف قابلیت نصب دارد.
  • در گروه های کاری مختلف و سرعت کاری مختلف هم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • با ترکیب چند سیستم جا به جایی می توان بهره زیادی از این نوع جرثقیل‌ها برد.
  • معمولاً از ترکیب جرثقیل سقفی و بازویی ساخته می شود.

مزیت های جرثقیل دیواری متحرک

  • جزء جرثقیل های کاربردی هستند و در بسیاری از کارخانه های صنعتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • استفاده از بازو و قطعات مستحکم باعث شده بارهایی با چند هزار تن را جا به جا کند.
  • در فضاهای کم هم مورد اسفاده قرار می گیرد.
  • در مدت زمان کوتاهی میشود این نوع جرثقیل را راه اندازی کرد.
  • برای محیط های باز، سالنها، محوطه کاربرد دارد.

مزایای جرثقیل بازوئی

امروزه جرثقیل های بازویی به واسطه کاربرد فراوان آن در کارخانه ها، سوله ها، ساختمان سازی ها، سالن های بار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به چند مورد از ویژگی های جرثقیل های بازوئی اشاره می کنیم.

1-    با کمک آن می توانیم به تمام نواحی کارخانه،  سالن ها دسترسی پیدا کنیم.

2-    تعمیر آن ها هزینه بالایی ندارد، از طرف دیگر طول عمر آن ها بالا است.

3-    نگهداری و مراقبت از جرثقیل های بازویی، کم هزینه است.

4-    با استفاده از آن ها می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید.

5-    انعطاف ‌پذیری دستگاه و ابعاد کوچک و مستقل بودن از سازه سالن با ساختار قابل تنظیم آن

6-     حمل و جابه جایی بار به صورت آسان و راحت

 

 

معایب جرثقیل بازویی

جرثقیل‌های بازویی، ابزارهای مهم و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز، حمل و نقل، و بسیاری از کاربردهای دیگر می‌باشند. این جرثقیل‌ها به دلیل ویژگی‌های خاص خود، مزایایی هم دارند ولی مثل هر دستگاه دیگری، دارای معایبی هم هستند .

یکی از معایب جرثقیل‌های بازویی می‌توان به محدودیت در دسترسی به مکان‌های گوناگون باشد. بدلیل ساخت بازویی، این جرثقیل‌ها امکان دارد در مکان‌هایی با ظرفیت محدود یا مختصات پیچیده دچار مشکل شوند.

بعضی از جرثقیل‌های بازویی همچنین ممکن است محدودیت وزنی در جابجایی اجسام داشته باشند. این موضوع ممکن است در پروژه‌های سنگین‌تر به چشم بیاید و نیاز به جرثقیل‌هایی با ظرفیت بالاتر داشته باشید.

اصول ایمنی جرثقیل بازویی

رعایت اصول ایمنی در استفاده ازجرثقیل بازویی امری ضروری است. اول اینکه باید از جرثقیل با ظرفیت و مناسب ترین قابلیت باربری استفاده شود. دوم اینکه باید اشیاء باید مورد بررسی قرار گیرند تا اینکه تایید شود که به درستی بسته بندی شده و وزن آن در محدوده ظرفیت این ماشین باشد است.

نکته آخر هم این هست که مطمئن شوید که منطقه کاری اطراف جرثقیل به طور کامل خالی از افراد و اشیاء باشد. در حین عملیات حمل و نقل، باید از سرعت مناسب و کنترل شده استفاده شود و هر گونه حرکات ناگهانی و نشتیهای بالابری جلوگیری شود. اپراتور باید دستورات ایمنی را رعایت کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل یا خرابی، به سرعت دستگاه را متوقف و خاموش نماید تا تدابیر لازم انجام شود.

همچنین، سرعت عمل جرثقیلهای بازویی نیز ممکن است در مقایسه با جرثقیلهای دیگر، پایین تر باشد. این ممکن است برخی پروژهها را که نیاز به حرکت سریع دارند، تحت تأثیر قرار دهد.

 

اصول نگهداری جرثقیل بازویی

نگهداری صحیح جرثقیلهای بازویی از اهمیت ویژهای برخوردار است تا عملکرد بهینه و ایمنی آنها تضمین شود. اصول نگهداری به مواردی چون بازرسی دورهای، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تقسیم میشوند که در ادامه به تفصیل به آنها پرداخته میشود.

  • بازرسی دورهای

بازرسی دورهای یکی از اصول مهم در نگهداری جرثقیل بازویی است. در این قسمت، باید به صورت منظم و مستمر جزئیات و اجزاء مختلف جرثقیل بررسی شوند. این بازرسیها میتواند شامل بررسی وضعیت کابلها، سیمبندها، سیستم هیدرولیکی، سیستم برقی و سایر قطعات مکانیکی باشد.

  • تعمیر و نگهداری پیشگیرانه

برای حفظ عملکرد بهینه جرثقیل بازویی، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ضروری است. پیشگیری دارای تعویض زمانی قطعات فرسوده مانند کابلها، بلبرینگها، دریچهها و سیمبندها میشود. همچنین، تنظیم دقیق و رفع مشکلات در سیستم هیدرولیکی و برقی از جمله اقداماتی است که در این مرحله انجام میشود.

  • آموزش و آگاهی کارکنان

آموزشهای لازم به کارکنان که با جرثقیل کار میکنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. آگاهی از روشهای صحیح کار با جرثقیل، ایمنی در محیط کار را تضمین میکند و از خطرات ناشی از عدم اطلاع را به حداقل میرساند.

  • تست و تایید عملکرد

با انجام تستهای دورهای و مداوم برای بررسی عملکرد مکانیکی، هیدرولیکی و برقی جرثقیل میتوان از صحت و سلامت آن اطمینان حاصل کرد. این اقدام میتواند از وقوع مشکلات ناگهانی جلوگیری کند.

  • ضوابط ایمنی

رعایت ضوابط ایمنی در هنگام استفاده، نگهداری و تعمیر جرثقیل بازویی بسیار مهم است. اطمینان از وضعیت و قابلیت عملکرد اجزاء ایمنی مانند ترمزها، محدودکنندهها و سیستمهای حفاظتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طور کلی، نگهداری منظم، تعمیرات به موقع و رعایت اصول ایمنی از عواملی هستند که به حفظ کارایی، ایمنی و عمر مفید جرثقیل بازویی کمک میکنند.

نصب جرثقیل بازوئی

نصب هر کدام از انواع جرثقیل‌ها، دارای نکات فراوان و منحصر به  خود است. زینان ضمن طراحی و ساخت جرثقیل‌های بازوئی، با بهره‌گیری از تیم متخصص خود، اقدام به نصب می‌نماید. تکنسین‌های زینان با بهره‌مندی از آموزش های فنی مهندسی و با دارا بودن تجربه فراوان، در محل نصب حاضر می‌شوند. نصب موفق و استاندارد جرثقیل، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را تضمین نماید.

 

 

 

 

 

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل دروازه ای

این جرثقیل ها را در مکان هایی میتوان استفاده نمود که جرثقیل های سقفی کارایی ندارند و معمولا برای جابجایی بار های بسیار سنگین و خارج از محیط کارگاهی و مکان های روبازی که هیچ سالن و یا ستونی ندارند استفاده میشوند.

جرثقیل دروازه ای در ساختار پل بسیار به جرثقیل‌های سقفی دو پل و تک پل شباهت دارد. تفاوت این نوع در داشتن ستون است. این ستون به کلگی جرثقیل متصل است. جرثقیل‌های دروازه ای توسط ستون‌های خود روی ریل زمینی حرکت می‌کنند. نام‌ این جرثقیل از شکل ساختاری آن گرفته شده است؛ اگر از روبه‌رو به آن نگاه کنیم مانند دروازه‌‌ای کامل است، سازه‌ای شامل سه ضلع. جرثقیل دروازه ای به سازه‌ی سالن متصل نیست. همین ویژگی باعث جذابیت این جرثقیل‌ها شده است زیرا کاربرد آن‌ها را بی‌شمار می‌کند.

انواع جرثقیل دروازه ای

جرثقیل‌های دروازه‌ ای  دارای دو دسته‌ی اصلی‌ هستند: نوع ساده و نوع کنسول دار . هر کدام از این دو دسته نیز دارای دو نوعِ تک پل، جهت ظرفیت وزنی و طول دهانه‌ی کمتر و نوع دو پل جهت ظرفیت‌های وزنی و طول دهانه‌ی بالاتر هستند. جرثقیل دروازه ای ساده، در واقع همان جرثقیل سقفی با دو ستون در ابتدا و انتهای آن است. کالسکه در این نوع، بین دو ستون حرکت عرضی دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از یک طرف یا دو طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است، مانند بارگیری کشتی در بنادر، کاربرد دارد.

جرثقیل دروازه ای تک پل (SINGLE GIRDER GANTRY CRANE)

جرثقیل دروازه ای تک پل  یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها با یک پل ساخته شده  و پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه جرثقیل دروازه ای تک پل تا حدود 40 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 15 تن را دارد. لازم به ذکر است که هزینه این نوع جرثقیل دروازه ای نسبت به جرثقیل دروازه ای دو پل کمتر است زیرا سبک تر بوده و در صنایع سبک کاربرد زیادی دارد.

مزیت های جرثقیل دروازه ای تک پل:

  • کناره های سالن و یا سوله ها را به خوبی پوشش می دهد.
  • کنسول دار بودن جرثقیل دروازه ای تک پل عرض بیشتری را پوشش می دهد.
  • هزینه جرثقیل دروازه ای تک پل کمتر از جرثقیل دروازه ای دو پل است.
  • وزن سازه جرثقیل دروازه ای تک پل پایین تر است، و هزینه آن ارزانتر است.
  • با توجه به اینکه جعبه چرخ های آن بر روی زمین حرکت می کند نیازی به ستون های متعدد و زیر حمال در طول ندارد و از این بابت بسیار مقرون به صرفه است.

جرثقیل دروازه ای دو پل( DOUBLE GIRDER GANTRY CRANES)

جرثقیل دروازه ای دو پل یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که با توجه به ویژگی ها و کاربردهایی که دارد، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این جرثقیل دارای دو پل بلند است که روی ستون ‌های عمودی نصب شده ‌اند و با این وسیله بارها به صورت عمودی بلند شده و به مقصد مورد نظر منتقل می‌ شوند. این جرثقیل ‌ها از جمله پرکاربردترین و متداولترین انواع جرثقیل هستند که در محیط‌ های ساختمانی و پروژه ‌های عمرانی کاربرد دارند.

این نوع جرثقیل ها معمولاً در محل‌ های ساخت و ساز، کارخانجات، بنادر، فرودگاه ‌ها و غیره استفاده می ‌شوند. این جرثقیل‌ ها به دلیل قابلیت بالابردن بارهای سنگین و همچنین دقت و کنترل بالایی که در جابجایی بارها دارند، برای ایمنی و کارایی در پروژه‌ های ساختمانی و صنعتی بسیار مفید هستند.

مزایای جرثقیل دروازه ای دو پل

برخی از مهم ترین مزیت های استفاده از این نوع جرثقیل ها عبارتند از:

بالابری بارهای سنگین: جرثقیل دروازه ‌ای دو پل قادر به بالابردن بارهای سنگین و حجیم است و به راحتی می ‌تواند بارهایی با وزن بالای 320 تن را بلند کند.

دقت بالا: با استفاده از سیستم کنترل برقی، این جرثقیل ‌ها دارای دقت بالایی در جابجایی بارها هستند و به کاربر این امکان را می‌ دهند که بار را به صورت دقیق به مقصد منتقل کند.

ایمنی: این جرثقیل ها دارای سیستم ‌های ایمنی مانند ترمز‌های اضطراری و قفل ‌های ایمنی است که به کاربر این امکان را می ‌دهد که در صورت بروز هرگونه خطر و نقص فنی، سریعاً واکنش نشان دهد و از وقوع حوادث جلوگیری کند.

کارایی بالا: این جرثقیل ها از نظر کارایی بسیار برتر است و به دلیل بالابری بارهای سنگین و دقت بالایی که در جابجایی بارها دارد، در پروژه های ساختمانی و صنعتی بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

صرفه‌ جویی در زمان و هزینه: با استفاده از جرثقیل دروازه‌ ای دو پل، زمان و هزینه در پروژه‌ های ساختمانی و صنعتی صرفه‌ جویی می ‌شود و به دلیل بالابری بارهای سنگین، به راحتی می‌ تواند کارهایی را انجام دهد که در غیر این صورت با مشکلات و هزینه‌ های بیشتری همراه خواهد بود.

استفاده آسان: این جرثقیل ها به دلیل دارا بودن سیستم کنترل برقی و قابلیت تنظیم، استفاده آسانی دارد و به کاربر اجازه می ‌دهد که بدون نیاز به تخصص خاصی، به راحتی از آن استفاده کند.

جرثقیل های دروازه ای یک طرف کنسول

جرثقیل دروازه ای یک طرف کنسول یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها  پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه جرثقیل دروازه ای یک طرف کنسول  تا حدود 41 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 320 تن را دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از یک طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است، مانند بارگیری کشتی در بنادر، کاربرد دارد.

جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول

جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول یکی از انواع جرثقیل های دروازه ای است که کاربردهای متنوعی دارد. این نوع جرثقیل ها  پل آن بر بروی دو عدد پایه متحرک نصب می گردد. دهانه جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول  تا حدود 41 متر را پشتیبانی می‌کند و امکان انتقال بار تا 320 تن را دارد. پل جرثقیل دروازه ای کنسول دار، از دو طرف از ستون ها فراتر رفته است. این مدل در مواردی که به حرکت عرضیِ بیشتر از محدوده‌ی جرثقیل نیاز است مورد استفاده قرار می گیرد.

محل کاربرد جرثقیل دروازه ای کنسول دار

این نوع جرثقیل در انبارها و محوطه های بزرگ غیر مسقف و نیز اسکله ها کاربرد دارد، کنسولی که در امتداد پل دستگاه طراحی شده است امکان دسترسی به بارهایی که فراتر از دهانه ی جرثقیل قرار دارند را فراهم می کند.

ویژگی جرثقیل دروازه‌ای

  • در حالت تک پل و دوپل قابل اجرا هستند
  • برای استفاده در فضای آزاد مناسب هستند.
  • در برخی موارد می‌توان از جرثقیل دروازه‌ای به صورت یک ستون و تک پل استفاده نمود.
  • عملیات بارگیری و تخلیه در مناطق صنعتی با سرعت بالاتری انجام می‌شود.
  • برای هدایت بهتر می‌توان بر روی آن کابین اپراتور تعبیه کرد.
  • می‌توان با استفاده از راهرو تعمیراتی در نوع دوپل به تجهیزات دسترسی داشت. 

 

کاربرد جرثقیل دروازه‌ای

از جرثقیل دروازه‌ای در مکان‌هایی مانند بنادر، سوله، کارخانه، کارگاه صنعتی و انبارهای روباز استفاده می‌کنند.
مهمترین کاربرد این جرثقیل‌ها عبارت است از:

  • توسعه سیلو
  • مونتاژ بتن پیش ساخته
  • باز و بسته کردن دریچه سدها
  • حمل ماشین آلات و تجهیزات در ارتفاع زیاد
  • ریل گذاری

نصب جرثقیل دروازه ای

نصب هر کدام از انواع جرثقیل‌ها، دارای نکات فراوان و منحصر به  خود است. زینان ضمن طراحی و ساخت جرثقیل‌های دروازه ای، با بهره‌گیری از تیم متخصص خود، اقدام به نصب می‌نماید. تکنسین‌های زینان با بهره‌مندی از آموزش های فنی مهندسی و با دارا بودن تجربه فراوان، در محل نصب حاضر می‌شوند. نصب موفق و استاندارد جرثقیل، می‌تواند طول عمر مفید دستگاه را تضمین نماید.