zinan

جرثقیل سقفی

zinan

جرثقیل سقفی

جک های تعادل جرثقیل

جک های تعادل جرثقیل تشکیل شده از پمپ هیدرولیکی و تلسکوپ هایی می باشند که وظیفه دارند لاستیک های جرثقیل های متحرک را کمی از زمین جدا کرده تا فشار بار بر روی لاستیک ها قرار نگیرد با توجه به اینکه چندین تن بار توسط جرثقیل های متحرک جابه جا می شود لاستیک ها توان تحمل این بار را ندارند همچنین بار به صورت مساوی بین جک ها در سطح مقطعی بیشتر تقسیم شده که باعث می شود توان باربرداری جرثقیل بیشتر شده و احتمال از دست رفتن تعادل جرثقیل و سقوط آن کمتر شده و بسته به توان جرثقیل توان جک نیز بیشتر و کمتر خواهد شد. البته جک های تعادل نکاتی جهت استفاده صحیح نیز دارند به طور مثال محل زدن این جک ها باید مستحکم بوده تا فشار باری که جرثقیل بلند می کند را تحمل کرده و جک ها در زمین فرو نروند.

همچنین بخوانید: قلاب جرثقیل سقفی

ساختار جک جرثقیل

ساختار جک جرثقیل یکی از اجزاء اساسی و بحرانی این ابزار سنگین است که نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی آن ایفا می‌کند. این دستگاه‌ها عمدتاً از قطعات فلزی متشکل است که با هم ترکیب شده‌اند تا اجزاء مختلف آن را تشکیل دهند.
قسمت اصلی ساختار شامل تنه یا بدنه‌ای است که برای حمل بار و تحمل نیروها و فشارها طراحی شده است. این تنه معمولاً از فولاد با کیفیت و مقاوم تهیه می‌شود تا بتواند با شرایط سخت و محیط‌های صنعتی مختلف سازگاری داشته باشد. این تنه می‌تواند به‌صورت قابل تنظیم به بالا و پایین حرکت کند تا ارتفاع بار را تغییر دهد.
جک جرثقیل همچنین دارای یک مکانیزم زنجیره یا کابل برای بالا و پایین حرکت کردن تنه است. این مکانیزم‌ها بسته به نوع جک، می‌توانند از نوع هیدرولیکی، برقی یا مکانیکی باشند. زنجیره‌ها و کابل‌ها برای حمل بار و تعداد دورهای حرکت طراحی می‌شوند و باید مقاومت کافی برای تحمل وزن بارها داشته باشند.
همچنین، ساختار این محصولات دارای مکانیزم‌های کنترلی است که برای کنترل حرکت‌ها و ارتفاع بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مکانیزم‌ها معمولاً شامل دسته‌ها، دکمه‌ها یا پنل کنترلی هستند که توسط کاربر برای مدیریت جک جرثقیل استفاده می‌شوند.
به علاوه، ساختار این دستگاه‌ها شامل برج جرثقیل نیز است. این برج عمدتاً از فلز ساخته می‌شود و به‌عنوان اسکلت اصلی آن عمل می‌کند. برج جرثقیل به طور عمودی قرار گرفته و بالا و پایین حرکت می‌کند تا بارها را به ارتفاع مورد نظر بلند و کاهش دهد.
با توجه به اهمیت ساختار جک جرثقیل در عملکرد صحیح و ایمنی این ابزار سنگین، تحت تأثیر فناوری‌های پیشرفته و نیازهای صنعتی متنوع، طراحی و ساخت این اجزاء به‌طور مداوم بهبود می‌یابد تا از بهترین کارایی و ایمنی استفاده شود.

فشار وارده به جک تعادلی

فشار وارده به جک تعادلی یکی از مهم ترین موارد و مباحث در بحث ایمنی جرثقیل می باشد که کارشناسان HSE باید به این مورد آگاه باشند و بتوانند جهت پیشگیری از حوادث این مورد را محاسبه کنند.
مطابق قانون سوم نیوتن هر نیروئی که به جسمی وارد می شود به همان اندازه و در خلاف جهت آن به جسم اول نیز نیرو وارد خواهد شد.
نیروئی که توسط جک تعادلی (ناشی از فشار وزن جرثقیل و وزن بار وارده) وارد می شود را می توان محاسبه کرد. بیشترین نیروی اعمال شده توسط هر جک به زمین در دو نقطه می باشد:
اول: نقطه واژگونی (هنگامی که جرثقیل نزدیک به مرحله ی واژگونی است)
دوم: هنگامی که بوم جرثقیل مستقیماً در بالای آن جک قرار دارد. یعنی جرثقیل از لبه ی کناری در حال بلند کردن بار می باشد.

بیشتر بدانید: چرخ جرثقیل

تشخیص و بررسی مهمترین دلایل خالی کردن جک جرثقیل

در یک جک دوطرفه که از یک طرف ( سمت فشار) مجهز به سوپاپ است دو عامل میتواند موجب خالی کردن جک باشد.

اول: خرابی سوپاپ و برگشت روغن از مسیر ورود
دوم : خرابی پکینگ ها و آببند های پیستون و نشت روغن از سمت فشار به سمت برگشت سیلندردر هر دو مورد دقیقاً رفتار جک مشابه است و هیچ تفاوتی در خالی کردن جک نیست .
بدیهی است که در صورت خرابی سوپاپ روغن باید از مجرای ورود برگشت داده شود و به میزان حجم پایین آمدن جک سرعت خروج روغن هم بیشتر است .

بیشتر بدانید: جرثقیل کیتو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد